Vrijdag 1 juni Nieuwpoort 95km, 102 hoogte

7 uur opgestaan, gegeten, laatste dingen gepakt en om 8 uur op pad richting Schiphol.
Na een voorspoedige treinreis waren we om 11:38 in Vlissingen. Straat oversteken en zo de ferry op richting Breskens. Wel een beetje grijs en grauw. Zodra we van de ferry afkomen spettert het een beetje. Dat blijft het uiteindelijk de hele middag doen.
Eerste deel langs de kust. Veel campings en
ook veel fietsers.
Daarna rechtdoor naar Sluis, het officiële startpunt. Een vrije leeg landschap, weinig bebouwing. Langs de nodige kanalen komen we bij Damme. Daar drinken we op een terras een kop koffie. Een Haags bakkie voor achteraf €9,00 😏. Vervolgens nog veel meer rechte kanalen en rond 17:00 zijn we in Nieuwpoort.
Boodschappen doen bij de Carrefour en dan naar de camping. Een mega-camping maar wel een knus trekkersveldje. Inmiddels is het ook weer droog. Tent opzetten, lekker douchen en eten koken. We eten bloemkool, aardappels en biefstuk. Inmiddels is het 19:30u. Volle yoghurt toe. Koffie drinken, rondje lopen en dan lekker ons mandje in.

Zaterdag 2 juni Watten 89km, 277 hoogte

7:30 op, prima geslapen.
Eten, wassen, tent opruimen en om 8:45 zitten we weer op de fiets. Het is helaas weer bewolkt en grijs. Eerst weer richting Nieuwpoort en dan naar Diksmuide. Helaas is na 1 km de brug over het kanaal afgesloten en moeten we weer terug. 5 km later zijn we weer bijna bij de camping terug als we de andere weg richting Diksmuide nemen. Een stukje saai provincieweg totdat we de oorspronkelijke route weer oppikken, een oude spoorlijn. Op een gegeven moment begint het ook weer te spetten en wordt het kouder. Duurt gelukkig niet heel lang. In Diksmuide halen we wat lekkers bij de bakker en drinken we een kop koffie. Na de koffie eten we het lekkers (rijstevlaai en appeltaart) op bij de IJzertoren.
Langzaam aan breekt de zon door en wordt het lekker. We fietsen rustig verder, Frankrijk in. Her landschap begint ook wat heuvelachtiger te worden. Lunchen ergens in een dorpje met ons eerder gekochte brood en kaas die nog over was. In 2 plaatsjes zoeken we tevergeefs naar een supermarkt totdat we in de 3e een Lidl tegenkomen voor de avondboodschappen.
2 klimmetjes later dalen we af naar Watten waar we de camping vinden. Stuk kleinschaliger dan gister, maar inclusief douchemuntjes wel duurder 😀
Tent opzetten, snel even kop thee en dan douchen/wassen zodat e.e.a. ook nog kan drogen. Uiteindelijk zijn we lekker verbrand vandaag.

Zondag 3 juni Samer 80km, 732 hoogte

Vanochtend iets kalmer aan gedaan, de winkels gaat pas 9 uur open. Wel lekker zonnig.
Eerst in het dorp een pak melk en bij de bakker een brood en 2 appelpinten gehaald. Daarna op pad. Glooiend a la zuid Limburg, heuveltje op en heuveltje af. Leuker dan gister.
Om 10 uur een kop koffie bij een hotel. Ze waren nog wel niet echt open maar een kop koffie kon wel. Daarna weer rustig verder door een paar levendiger dorpjes. Op een pleintje de appelpunten naar binnen gewerkt en weer door. 2 dorpjes later bij een klein dorpskroegje nog een café au lait. Ditmaal voor de schapppelijke prijs van €2.60. Onderweg komen we de eerste “berg” tegen; 200m. Even zweten maar dan mag je daarna ook lekker naar beneden. Tegen 13:00 zijn we in Wimereux.
Daar hebben we 10 jaar geleden een week op de camping gestaan. Een leuk rustig badplaatsje.
Op de boulevard eten we onze lunch. HTQT7676We lopen de boulevard af. En fietsen vervolgens door naar Boulogne sur Mer. Een redelijke grote en drukke havenstad. Omdat het zondag is halen we bij de McDonalds nog een Sundae ijsje 😀.

Langs de Liane rivier fietsen we weer het binnenland in. Nog steeds op en neer. Na een laatste klim komen we in Samer bij de camping. De receptie is gesloten. We rijden een rondje en zien dat de toiletten ook op slot zitten. Dus bellen we toch de guardien maar. Die komt 2 minuten later met zijn autootje aan zetten en doet alles voor ons van slot. Gebruikelijke ritueel, tent, thee, douchen. Dan lezen we nog wat tot 19:00u. We lopen het dorp in, maar het leukste restaurant is nèt dicht voor een verbouwing. De friterie trekt on ook niet echt dus lopen we een café/ brasserie in. Dit is echter meer een dorpskroeg. Wordt het toch weer frites met steak en wat sla😏. Gelukkig hadden we op het dorpsplein nog een bak met aardbeien gekocht. Hebben we in ieder geval een fatsoenlijk toetje. Snel weer terug naar de camping voor aardbeien en koffie.

Maandag 4 juni Rebreuve-sur-Canche 79km, 658 hoogte

Vanochtend was het mistig en fris. Maar snel een ondershirt aangedaan. Normale routine.
In het dorp bij de bakker nog even brood en pain au raisain gehaald en vervolgens een verkorte route richting de hoofdroute genomen. Dat is vaak niet slim; en vandaag ook niet.
Toen we langs een boerderij fietsten stak de boer al bemoedigend zijn duim omhoog. Dat was al een veeg teken. Even later werd de weg al steiler en steiler. Uiteindelijk was het 500 traverseren tegen de helling omhoog van 16%.
De afdaling was leuk, maar even later volgde nog een stijl stuk. Volgende keer toch maar niet eigenwijs zijn.
Om 10:30 in een bar-tabac een café au lait genomen. Blijft toch elke keer weer vreemd zo’n gokhol, maar de koffie was lekker.
Het landschap is heuvelachtig met huizen in een meer Engelse stijl; die wonen hier veel. Even later op een bankje de pain au raisain opgepeuzeld en vervolgens rustig kabbelend naar de uitgestelde lunch op een picknick-plek langs de weg. We komen wel door veel plaatsjes, maar voorzieningen ho maar. Na de lunch nog 5km naar de fourageerplaats en dan de laatste 5 naar de camping.
Het heeft er kennelijk flink geregend de afgelopen week want de toegangsweg ligt vol modder die ze aan het wegscheppen zijn. We krijgen een mooi plaatsje op een grasveld vol madeliefjes.

Het is eigenlijk de hele dag bewolkt gebleven.
Na het eten lopen we nog een rondje door het dorp (weinig te zien) en daarna drinken we de koffie onder een groot afdak (uit de wind) waar we ook stroom en WiFi hebben

Dinsdag 5 juni Aubigny au Bac 84km, 390 hoogte

Vanochtend weer heiig en fris. Na de muesli met de overgebleven aardbeien van gisteravond weer snel op pad. Vlak, veel leuke dorpjes, weinig te doen. Ook geen koffie 😏. P1000828Wel komen we opeens nog een bakkertje tegen waar we snel een pain au chocolat verorberen. Even later volgen er nog 2.
Pas na ruim 30 km aan de rand van Arras vinden we weer een bar-tabac die wel open is.
Na een grand café au lait fietsen we nog even het centrum van Arras in. Een paar mooie grote pleinen en een 2e koffie. Ook nog een paar meter toiletpapier gescoord. Terwijl we de koffie drinken breekt ook het zonnetje langzaam door.

Arras uit volgen we een tijdje een jaagpad langs een kanaal. Ziet er leuk uit. Een paar dorpjes later nuttigen we de lunch op het dorpsplein: pain complet met camembert. In Arleux vinden we na enig zoeken de Carrefour voor de avondboodschappen. Daarna naar de camping. Komen eerst uit bij de oude ingang, nu achteringang, maar na omrijden naar de voorkant kunnen we erin. Men is de camping erg aan het opknappen en er wordt een (nieuw) zwembad aangelegd. We doen hier maar meteen de was in de wasmachine dan is dat ook weer klaar voor een paar dagen. Na het eten het gebruikelijke rondje door het dorp en daarna boekje lezen.

Woensdag 6 juni Semeries 81km ,563 hoogte

Na opstaan en inpakken nog 1 keer over de kasseienweg richting de bakker. Daarna weer terug naar het kanaal.
Het is meteen zonnig en warm. Dit volgen we ongeveer 10 km. Daarna weer glooiend heuvellandschap. Eerst nog wat kaal, graanvelden, bovenop daarna meer heggen. We stoppen weer bij de tabac voor koffie en even later voor de flan.
Rond 12 nog een koffie. Als we even later achter een stinkende trekker met hout zitten, die sneller is omhoog maar langzamer naar beneden, besluiten we eensgezind om dan maar te lunchen langs de kant van de weg. In Avesnes-sur-helpe doen we de avondboodschappen.
Inmiddels begint het steeds meer te betrekken en in de verte horen we de donder. Als we de plaats uit rijden begint het een klein beetje te spetteren maar het blijft droog. Op de camping zetten we snel de tent met luifel op. Maar vooralsnog blijft het droog. Het rommelt wel en ziet wel donker en het is broeiend warm. Douchen helpt weinig. Volgens de voorspelling gaat het vanavond/vannacht wel regenen en onweren. We zullen zien.SJPP9576

Donderdag 7 juni Signy-l’Abbaye 90km 1056 hoogte

Afgelopen nacht een paar klappen onweer gehad en wat regen, maar vanochtend was het weer droog. Wel de nodige (donkere) wolken.
Het is ook warm genoeg om meteen zonder ondershirt te starten. Geen bakker in het dorp dus die moeten we nog zien te vinden. Al snel wel een barretje gevonden. Lekker buiten in het zonnetje.
Heuveltje op en heuveltje af. Tegen 10:30 komen we een bakker tegen waar we voor €2,50 koffie met pain au chocolat nemen. We gaan Frankrijk uit, België in en 10 km verder weer terug. Mooie omgeving. We lunchen op tijd. Veel omhoog/omlaag en weinig km’s. Na de lunch zijn we beide het constant klimmen/dalen wel even zat, maar de omgeving is mooi dus we nemen het maar voor lief. Tegen 16:00 zijn we bij de camping. Nog volop in aanbouw en verder niemand te ontdekken die ons verder helpt. KMDI8827Uiteindelijk klampen we toch maar iemand aan en die zegt dat we onze tent wel op het veld kunnen zetten. Douches en toilet in het zwembad. Als de tent staat fietsen we nog even naar het dorp om boodschappen te doen. 2.5 km omlaag 😏.
Daarna even lekker douchen en de dag van morgen doornemen. We zitten inmiddels op de helft van het aantal km’s na 7 van de 18 dagen.
We plannen daarom voor zondag maar een rustdag in de buurt van een wat grotere plaats. Ook wel zo handig met eten.IMG_2542
Al met al een zonnige warme dag. Het heeft wel even gedreigd met regen, maar dat was snel weer over.

Vrijdag 8 juni Grandpré 78km, 835 hoogte

Wederom mooi weer bij het opstaan.
In het dorp meteen maar brood e.d. gehaald en een koffie bij de bar aangezien we vandaag weinig gaan tegenkomen. Bij de bakker zien we ook nog 2 andere Nederlanders die dezelfde route fietsen maar in hotels overnachten. We zullen ze nog een paar keer kruisen vandaag.P1000838
Verder weer veel heuvels en mooie uitzichten. Op tijd stoppen om even de pain au raisain op te eten en weer verder. Tegen 12 zien we een richtingaanwijzer staan: “panorama de Vonq 2km” die kant moeten wij ook op en dat wordt dus weer 2 km klimmen. De steilte valt uiteindelijk wel mee. Als we boven zijn lunchen we meteen maar op de bankjes met mooi uitzicht. Een paar km verder voel ik opeens mijn achterband wat zwalken. Hij is zachter maar niet leeg. Ook aan de buitenkant is niets te zien. Het is nog maar 10 km dus we pompen hem maar goed op en zien wel hoever we komen. In het dorp doen we meteen weer de boodschappen en daarna de laatste 200m naar de camping. Een municipal deze keer, maar goed verzorgd met zelfs 2 schone koelkasten voor de trekkers.
Het gaatje in mijn band laat zich niet makkelijk vangen dus uiteindelijk moet de waterbak er bij te pas komen. Het zijn uiteindelijk 2 kleine gaatjes pal bij elkaar. Oorzaak onbekend. Douchen, route bekijken en nasi koken.
Na het eten nog een rondje door het dorp. Er staat nog een mooi echt kasteel van een kloosterorde.IMG_2546

En nu maar hopen dat die kerkklok ook ophoudt na tienen😏

Zaterdag 9 juni Virton 84 km, 809 hoogte

De kerkklokken waren inderdaad na 22:00 stil.
Ze begonnen alleen wel weer om 7uur s’morgens. Dus op tijd eruit.
Meteen in het dorp maar weer naar de bakker en koffie. Zelfde soort landschap als gister. Glooiend en weinig dorpjes. Uiteindelijk in Doulcon bij een cafeetje koffie gedronken. In dezelfde plaats hebben we 4 jaar geleden gekampeerd (oude wegen).
Stukje verder weer de pain au raisain gegeten. Het wordt een soort van vergelijkend warenonderzoek. Deze krijgt dezelfde score als die van gister. Winnaar tot nu toe is die van een paar dagen geleden waar ook nog veel pudding in zat.

Rond enen op zoek naar een lunchplekje. We zien een kersenboom in een pas gemaaid veldje staan en stoppen daar maar. De kersen zijn heerlijk. Er staan ook pruimenbomen maar die zijn nog niet zo ver. Snel daarna passeren we voor de laatste keer de grens met België. We komen niet meer terug in Frankrijk.
Daarna slaan we af van de route richting Virton. Helaas wel wat stijgen en dalen. Eerst langs de Carrefour. Als we weer bij de fietsen komen staat mijn achterband plat. Pompen helpt niet dus ik haal het wiel er maar uit. De band is geklapt. Er zit een scheur in van 2 cm. De nieuwe band zit er snel in en dan is het nog 2,5 km naar de camping. De laatste 500m is nog een venijnige klim. Rustige camping met ruime plaatsen en een zwembad. We zetten snel de tent op en nemen daarna een frisse duik. Het is de hele dag weer stralend weer geweest maar tijdens het eten koken wordt het almaar donkerder. Het luifeltje staat al en we zetten alles zoveel mogelijk binnen. Het lukt zelfs om nog droog te eten maar voor de afwas moeten we echt even hollen. Daarna begint het flink te onweren en regenen. Dat houdt wel de rest van de avond aan. Maar ach, we hebben niets te klagen.

Zondag 10 juni Virton rustdag

Het heeft afgelopen nacht nog redelijk lang doorgeregend. Maar als je slaapt heb je daar gelukkig weinig last van. Uitgeslapen tot 8:30.
Opstaan en op de fiets naar de supermarkt voor brood, croissant en melk. Terug eerst langs de receptie om te betalen. Vervolgens rustig ontbeten en daarna naar voren om de was aan te zetten. Koffie drinken en vervolgens weer naar voren om de was in de droger te stoppen. Bandje van gister plakken, stoel repareren, koffie, was ophalen. U snapt het al, het is vandaag rustdag. Alles rustig aan en daarnaast is het ook te warm om je te haasten.
Rustig lunchen en daarna dan toch enige activiteit: een wandelingetje van 4 km door het achterliggende bos. Boekje lezen, douchen en “dineren” bij de camping-brasserie. Menu van de dag: soep, Frites, kipfilet en sla. Koffie toe. Het ziet dan inmiddels al weer behoorlijk donker buiten en het rommelt al aardig. We rekenen snel af en zijn nog net op tijd weer terug bij de tent voordat de luiken open gaan. Dat wordt weer een avondje uitzitten.